Bloc

Consideracions laborals sobre la vaga general convocada per demà, 08.11.2017
11.07.2017 Laboral i Seguretat Social

El proper 8 de novembre hi ha convocada una jornada de vaga general a Catalunya, iniciativa de sindicats minoritaris i sense adhessió per part de CCOO ni d’UGT i altres majoritaris. Tampoc la PIMEC, la patronal de la petita i mitjana empresa a Catalunya.  A més, altres organitzacions parlen d’una aturada de país i, alhora, es plantejava la possibilitat de que la vaga podria acabar sent considerada il.legal per part del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. Aquest últim punt encara no està clar ja que tot i que s’ha rebut jat el primer recurs presentat per Foment del Treball, se n’ha presentat un altre que resta pendent de resolució.

Només els tribunals poden determinar que una vaga és il.legal i mentre no és pronuncii cap tribunal, cap vaga és il.legal.

Tot plegat ve a confondre bastant el panorama i dificulta molt saber com procedir davant tots aquests fets.

El que està clar és que el proper dia 8 de novembre hi ha una vaga convocada i participar-hi suposa pel treballador la suspensió temporal del seu contracte de treball  mentre es desenvolupi la vaga, juntament  amb la pèrdua del salari corresponent a aquesta jornada i les cotitzacions de la mateix.

En aquests casos caldrà comunicar per part de l’empresa a la Tresoreria General de la Seguretat Social quins treballadors han fet vaga durant els tres dies posteriors a la mateixa i en nòmina es descomptarà el sou corresponent a aquest dia i no es cotitzarà.

Davant d’això, la situació que tenim planteja pel dia 8 no és com la del 3 d’octubre passat en que es va dur a terme una aturada de país que no té tanslació a l’ordenament jurídic i es va haver de pactar entre empresa i treballadors i segons els casos les empreses van decidir tancar o restar obertes.

Si el TSJC abans del 8 de novembre arribés a declarar la vaga convocada com il.legal, estant avisats puntualment, qui la secundi per la cobertura legal que atorga el dret de vaga i, per tant, l’absència al lloc de treball es consideraria injustificada i pot ser objecte de sanció (o inclús, acomiadament en els casos més greus) per part de l’empresa.

No obstant, si el TSJC acaba declarant la vaga il.legal un cop ja realitzada, és a dir, amb posterioritat al 8 de novembre,  els treballadors que la facin no tindrien cap responsabilitat per haver-hi participat i les empreses no tindrien tampoc la potestat de sancionar-los, sinó que la responsabilitat recauria exclusivament sobre les organitzacions que l’han convocat i el comité de vaga, però no sobre els vaguistes; si tot i així, l’empresa imposés alguna sanció o acomiadament, els treballadors tindrien dret a denunciar aquesta actuació considerant-la una vulneració al dret de vaga.

Amb tot aquest panorama i possibilitats, avui 7 de novembre de 2017 el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha rebutjat el recurs presentat per la patronal de la gran empresa Foment del Treball contra la convocatòria de vaga general realitzada pels sindicats minoritaris per a aquest dimecres 8 de novembre.

La secció segona de sala del contenciós administratiu del TSJC ha rebutjat el recurs de Foment per protegir els drets fonamentals dels ciutadans a l’hora d’escollir realitzar la vaga o no.

Recorden els magistrats a Foment que la sala del contenciós administratiu no és la instància on recórrer una convocatòria de vaga, i que, en canvi, el recurs s’hauria d’haver presentat a la Sala Social.

Foment i el sindicat convocant de la vaga, Intersindical - CSC s’han trobat a primera hora de dimarts, 7 de novembre a la seu de Treball per intentar una conciliació que evités la vaga sense que es produís cap acord, segons fonts del departament de Treball.

Segons el sindicat  la vaga s’ha convocat contra l’empobriment dels treballadors de Catalunya amb la reducció dels seus drets laborals i socials, contra la precarietat laboral i finalment com a protesta contra la norma estatal que ha facilitat la deslocalització de les seus de les empreses catalanes fora del Principat. Per contra Foment considerava que aquestes motivacions són un subterfugi per a una mobilització de tipus polític i no social.

Pel que fa als serveis mínims, no hi ha controvèrsia perquè els van pactar en el seu dia en un acord dels denominats ‘en fred’ que evita controvèrsies de darrera hora.

La vaga general convocada per I_CSC té el suport també de la Intersindical Alternativa de Catalunya, (IAC), on pertany USTEC, el sindicat majoritari a l’ensenyament públic. També hi ha compromís de la Coordinadora Obrera Sindical (COS). En el cas de CGT, no hi ha un acord de conjunt,, perquè aquest sindicat té una estructura assembleària que fa que les adhesions es facin empresa per empresa o territori per territori. Els àmbits del Priorat i de Ponent si han sumat, així com el sector del metall i l’ajuntament de Barcelona, també hi ha suports significatius com la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), entre altres.

Sigui com sigui, a hores d’ara la conclusió a la que cal arribar és que en ser una vaga general tots els treballadors que s’hi vulguin sumar ho poden fer en virtut del dret constitucional de vaga, amb independència de la posició del seu comitè d’empresa o del que recomanin les diverses organitzacions sindicals.

Cal dir que CCOO i UGT de Catalunya han decidit no sumar-se a l’aturada i en canvi convoquen a diverses mobilitzacions i concentracions davant dels ajuntaments i dels locals dels seus respectius sindicats. Això no obstant, els sectors ideològicament més propers a l’independentisme de les dues organitzacions han indicat que se sumaran a la protesta. L’acció es fa contra l’empresonament de part del govern de la Generalitat, dels líders de l’ANC i Omnium i contra l’aplicació de l’article 155 que ha suposat la intervenció de la Generalitat des del Govern central.

© Copyright 2011 ATT assessors   |   C/ Barcelona, 69 - 71 · 25600 Balaguer (La Noguera) · Tel 973 443 505 · Fax 973 443 622   |   Avís legal   |   Protecció de dades